piątek, 26 maja 2017

Najlepsze fikcyjne mamy

Dziś jest jedno z najważniejszych świąt w całym roku. Święto kobiet, które wydały nas na świat, wychowały i kochają nas mimo wszystko. 
By trochę uświetnić to święto postanowiłam podzielić się z wami kilkoma wg mnie najlepszymi mamami, które pojawiły się w książkach, filmach i serialach. 





Przygotowując ten post natknęłam się na spory problem. Naprawdę niewiele jest fajnych mam w popklturze szczególnie tej skierowanej do młodzieży. W książkach YA dzieci często działają w oderwaniu od rodziców, a jak ci się już pojawiają to tyko przelotem. To samo w filmach i serialach. Rodzice są bo być muszą. Zauważyłam też, że pojawia się tendencja bardziej ku samotnym ojcom. Myślę, że temat ten jeszcze poruszę, bo to ciekawe spostrzeżenie.

Tego czego mi brakuje to pokazywania mam jako normalnych, silnych kobiet z których nasz bohater może brać przykład ale może też być przyjacielem. Udało mi się jednak wybrać kilka naprawdę super mam i mam nadzieję, że zgodzicie się, że te panie zasługują na wielkie brawa.

1. Molly Weasley



Molly Weasley to silna wspaniała kobieta. Nie tyko wyśmienita gospodyni domowa o szlachetnym sercu, ale tak naprawdę opoka rodziny Weasleyów. To ona trzyma całą rodzinę w ryzach, to ona jest tam najważniejsza. Weasleyom się nigdy nie przelewało, ale ta kobieta potrafiła sprawić, że w Norze zawsze panowała miłość, było przytulnie i wspaniale. Nie tylko była matką dla siódemki własnych dzieci, ale też dla Harry'ego i każdej innej osoby która tego potrzebowała i myślę, że stała się taką symboliczną mamą każdego fana serii. Chociaż wydaje się po prostu kochająca kobietą w średnim wieku której głównym zajęciem jest dom, wiemy też że jest jedną z najsilniejszych kobiet w całej serii. Co jak co, ale Molly jest niczym lwica która nie pozwoli skrzywdzić nikogo kogo kocha, czego wyśmienity dowód mieliśmy w 7 tomie w najbardziej epickiej scenie w historii.



2. Maryla Cuthbert



Maryla nie jest biologiczną matką Ani, która też jej tak nie nazywa. Maryla jednak udowodniła, że by być mamą nie trzeba dziecka urodzić, ale wychowywać, kochać. Ona nawet nie chciała nią być na początku, ale Ania zmieniła wszystko. Maryla to wspaniała, silna i kochająca kobieta. najważniejszy był dla niej dom ale przede wszystkim ta rudowłosa sierota którą przyjęła pod swój dach i pokochała jak córkę. Wielokrotnie udowadniała że gotowa jest zrobić dla niej wszystko. Była przy Ani w najgorszych i najlepszych momentach. Zawsze wspierała jej nawet bardzo trudne decyzje. Potrafiła się sprzeciwić wszystkim tylko jeżeli jej dziecko mogło być dzięki temu szczęśliwe. Poza tym Maryla uczy jak być kobietą- silną i niezależną i pokazuje jak serce może pomieścić wiele miłości jeżeli da się jej szansę.

3. Lorelai Gilmore


Lorelai Gilmore poświęciła dla swojej córki wszystko i zrobiłaby dla niej wszystko. Nawet jeżeli podążanie za głosem serca oznaczało zerwanie więzów ze wcześniejszym życiem. Wychowała Rory na wspaniała kobietę, tak naprawdę tworząc swoje życie od zera. Mimo, że było ciężko nie zapomniała jednak o swoich marzeniach. Była silna, niezależna i absolutnie wspaniała i ta jest jej córka. Sprawiała, że świat był lepszy. Jej relacja z Rory to chyba coś o czym marzy każda matka i córka. Dwie najlepsze przyjaciółki, które rozumieją się bez słów. Lorelai przypomina mi trochę moją mamę i to w jaki sposób pokazywała i pokazuje mi świat. 

4. Melissa McCall


Teen Wolf to jeden z nielicznych seriali młodzieżowych gdzie rodzice nie są odstawieni na boczny tor. Są tu mocno przedstawieni, wspaniali i gotowi na wszystko dla swoich dzieci. Melissa jest z nich być może najsilniejsza. Wspaniała, piękna, inteligentna samotna matka, która nie zważa na nic jeżeli chodzi o bezpieczeństwo innych, nie tylko jej syna. Jest kochająca kobietą, która miłością potrafi obdarzyć każdego. To jak przyjmuje pod swoje skrzydła przyjaciół Scotta, szczególnie Stilesa świadczy tylko o tym jak jest wspaniała. Niesamowicie odważna i gotowa do poświęceń.

5. Morticia Addams


Wydaje mi się, że niektórzy zapominają, że mama przede wszystkim jest najpierw kobietą. Wydaje mi się, że czasami jak kobieta urodzi, traktowana jest już inaczej, często przez pryzmat dziecka i macierzyństwa. Morticia przypomina nam wszystkim, że mając dzieci nadal można być piękną, pożądaną i pełną seksapilu. Co ważniejsze Morticia udowadnia, że kobieta jest piękna przede wszystkim dla siebie. Jest też prawdziwą feministką. Uczy, jak być prawdziwą kobietą: odważną i pewną siebie, znającą swoją wartość. Uczy tego też swoje dzieci. Uczy szacunku do kobiet. Poza tym ani na moment nie zapomina o swoich dzieciach, chociaż może na to nie wygląda. Kocha je niezaprzeczalnie, wychowuje według swoich zasad i co ważniejsze dzieci ją niesamowicie szanują. 

6. Helen Parr aka Elastyna


Każda mama jest w sumie Superbohaterką. Nie tylko opiekuje się dziećmi, ale i ogarnia chaos domu, pracuje i robi milion innych rzeczy. Helen z Iniemamocnych jest superbohaterką pod każdym względem. Zwalcza zło na świecie i ma na głowie niezwykle nietypową rodzinę. Wydaje się na pierwszy rzut oka, że to jej maż jest tu prawdziwym herosem, ale on nie dorasta Helen do pięt. Ta kobieta robi milion rzeczy na raz i jeszcze ma czas na założenie maski i skopanie paru tyłków bandziorom. Dzieci i rodzina są jednak dla niej najważniejsze i bycie mamą to jej najlepsza supermoc. Poza tym niestety ale w bajkach brakuje nam mam. Disney lubi uśmiercać rodziców, więc to dobrze, że dzieciaki mają taki wzór jak Elastyna!


To tylko kilka z świetnych mam jakie możemy znaleźć, choć niestety ciężko, w popkulturze. Nie wiem dlaczego to tak pomijany temat, szczególnie w produktach dla młodych którym własnie takie wzory są potrzebne. Ponieważ wymieniłam tu tylko po 2 przykłady z każdego źródła, pomyślałam, że jeszcze krótko wymienię kilka, które również zasługują na uwagę:

  • mama Blue z serii Król Kruków Magge Stiefvater - i każda dorosła kobieta z domu Blue
  • Donna z Mamma mia
  • Kitty Forman z Różowych lat 70.
  • Maria z Dźwięków muzyki
  • Rachel Flax z Syren
  • Jackie Tyler z Doctora Who
  • Esme ze Zmierzchu
  • Pani Bennet z Dumy i uprzedzenia

  • Isabel Pullman z Cud chłopak R.J. Palacio


Na pewno na tej liście brakuje kilku super mam wiec napiszcie w komentarzach, które fikcyjne mamy powinny się tu jeszcze znaleźć!


Chciałam złożyć wszystkim mamom najlepsze życzenia i podziękować za to, że jesteście. Jeżeli jakaś mama to teraz czyta, to wiedz że jesteś super, nawet jak czasami wydaje ci się inaczej. A jeśli nie jesteś mamą, to jak skończysz czytać idź uściskać swoją. Jak nie możesz to zadzwoń albo przynajmniej pomyśl o tym co dla ciebie zrobiła!


Moja mama tego nie przeczyta. Chyba ze ktoś jej to pokaże. Ale i tak chciałabym powiedzieć, że mam najwspanialszą mamę na świecie. Jest moją superbohaterką i najlepszą przyjaciółką i strasznie ją kocham.


1 komentarz:

  1. Jest O Maryli, ale Ania Blythe (Shirley) też była cudowną matką 6 dzieci (Jima, Waltera, Nan, Di, Shirleya i Rilli) :)))))

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia